Var 2010 ett år fyllt av spännande innovationer? Mja. Det tyckte nog inte jag.
I alla fall inte inom spelvärlden. Och med tanke på hur få av mina blogg-kollegor som deltar i dagens kategori så misstänker jag att många känner likadant.

Microsoft och Sony får förlåta men Kinect och Move känns knappast nyskapande. Bara som HD-versioner av Wiis rörelsekontroll. Därför vill jag inte utnämna en hårdvara, tillbehör, grafik- eller fysikmotor som årets innovation… utan ett koncept.
.

Årets innovation är…

Indiespel.
2010 var året då indie, på allvar, tog steget in i medelsvenssons hem. 

När jag startade den här bloggen 2008 så var “indie” ett begrepp som knappt hade spridit sig utanför en liten klick med gamers som mödosamt letat sig utanför mainstream. Det fanns redan massor av indiespel på PC-marknaden förstås, men samlingsordet indie var ännu inte en del av allmänhetens vokabulär.

2009 fullkomligt exploderade marknaden med en rad fantastiska titlar som Braid, Torchlight, The Path och Machinarium. Därför blev 2010 året då (med en viss fördröjd effekt) även “vanligt folk”  fick upp ögonen för indiespel. 

Indieutvecklarna växte sig starkare och spelutbudet breddades. Förutom de traditionella retro-inspirerade pixeläventyren, små korta spel, flashspel eller en-persons hobbyprojekt – så dök fullstora indietitlar och kvalitativa småspel upp i var kvinna och mans Xbox, Playstation och smartphone. 

PC-spelarna som länge betraktat indie som sitt eget halvhemliga hörn av spelmarknaden fick helt plötsligt väldigt mycket sällskap.

The house that Braid built… Det är stort nu. Stort och alldeles alldeles underbart!

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen “Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets innovation’: Aftonstjaerna, BitGarden, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nicke.


5 kommentarer till “Årets innovation”

  1. Aftonstjaerna says:

    Jag kan inte annat än att hälsa mina konsolvänner välkomna in i framtiden 😉
    Aftonstjaerna bloggade nyligen om..Årets innovation

  2. Lunandrez says:

    Indiespel i mitt hjärta, hoppas det är en front som fortsätter växa. Jag tror de flesta nyskapande idéerna o.s.v. är att finna bland alla de små utvecklarna. De större utvecklarna kör allt som oftast gärna på säkra kort istället för att inte riskera någonting. De små utvecklarna gör spel för att de tycker om att greja med det, om än med låg budget. Något som vi vet inte tvunget betyder att de inte kan bli enormt stora också. Så framåt för indie, för all del!
    Lunandrez bloggade nyligen om..Årets spel 2010- Årets besvikelse och överraskning

  3. pixelviking says:

    Aftonstjaerna: Lite märkligt faktiskt att det tog så lång tid att få inte ett större utbud på konsolerna. Indiespel har ju funnits som ett menyval i Xboxens Dashboard länge. Ett väldgit tomt menyval. Tills nu.

    Lunandrez: Ja, du har en stor poäng i att de mindre utvecklarna vågar mer. De måste ju nischa sig för att bli uppmärksammade och vinna en publik.
    Verkligen jättekul att framförallt småspelsmarknaden är tillbaka! 🙂

  4. En värdig kandidat till årets innovation, helt klart, älska indiescenen!
    Det har kommit riktigt fina guldkorn där i år och deras framgång banar vägen för fler!
    Mattias Andersson (Onlajn.se) bloggade nyligen om..Årets Innovation

  5. pixelviking says:

    Japp! Det är det vi får hoppas på. Finns helt klart en marknad för det. 🙂

Lämna en kommentar

Ja! Länka till mitt senaste blogginlägg.