Har du någonsin funderat över alla konstiga spel som finns?
Hur blev de till egentligen?
Här är 5 spel där utvecklarna obestridligen käkade “magiska” svampar och lyssnade för mycket på Jefferson Airplane.

American McGee’s Alice (Electronic Arts 2000)

Som om inte sagan om Alice var trippig nog så bestämde sig EA för att ge den ytterligare en twist. Här är Alice inlåst på ett dårhus och alla de älskvärda figurerna i Wonderland visar sig vara läbbiga blodtörstiga monster.

Bad Mojo (Acclaim 1996)

Här spelar man som den deppige Roger som planerar att sno pengar för att byta upp sig från sitt råtthål till lägenhet, ovanför en övergiven bar. En olycka med magi släpper lös bad mojo som förvadlar Roger till en kackerlacka.

Om du någonsin läst Kafka’s Metamorphosis så fattar du galoppen. För att klara av spelens många finurliga pussel måste du bl.a. rida på en fjäril, undvika mordiska råttor och putta på cigaretter. Allt varvat med bizarra cut-scenes. Trippy!

The Neverhood (Dreamworks 1996)

Med hjälp av annorlunda musik och flera ton lera skapade Dreamworks äventyrsspelet The Neverhood. Kanske kom någon på den ljusa idén att använda samma teknik som i Wallace och Grommit och göra ett spel av det, efter en affärsresa till Amsterdam. “Speciella” brownies, billigt rosévin eller illegala substanser i någon form måste varit inblandade.

Psychonauts (Majesco 2005)

Skaparen av Psychonauts, Tim Schafer, ligger också bakom titlarna Grim Fandango och Day of the Tentacle vilket säger en hel del om vilken stil som spelet går i. Redan i huvudmenyn cementeras den skruvade andan genom att man springer omkring på en gigantisk hjärna.

Väl inne i spelet ändras omgivningarna beroende på vilken figurs hjärna du hoppat in i. Vrickat. Underbart genialiskt och vrickat.


Captain Rainbow
(Nintendo 2008)

The main character “Nick” is able to transform into “Captain Rainbow” a Tokusatsu-styled superhero wielding a yo-yo, with a wish to restore his lost popularity. To restore his popularity, Nick ventures to Mimin Island; an island where wishes are said to come true, he’ll meet a vast array of past minor Nintendo characters with their own dreams and wishes on his journey. The game features a stylized cartoon look similar to Skip’s other games. – Wikipedia

‘Nuff said. (O_o)


12 kommentarer till “5 spel som måste skapats på fyllan”

  1. Gwellmyn says:

    Måtte Captian Rainbow släppas i Europa, verkar ju hur coolt som helst 😀

  2. Lucario says:

    Jag älskar tre av spelen, säger det något om mig kanske? 😀
    Alice, the Neverhood och Psychonauts i mitt hjärta 😀

    Något som slår allt det där är ju Katamariserien Oo <3

  3. Gwellmyn: Kanske till nästa pride-vecka? ;P

    Lucario: Alla spelen är ju tokbra! (Förutom CR som jag inte testat… än.)
    Funderade också på att ta med Katamari. Det platsar absolut! 😉

  4. Jocke says:

    Ahh neverhood är mitt nästa stora inköp. Men som samlare och tokfantast av det svåra att få tag på måste jag ju naturligtvis ha en komplett utgåva.

  5. Lucario says:

    bad mojo har jag ju inte testat så jag kan inet uttala mig om det, men det är säkert SJUKT bra 😀
    Katamari är… jag vet inte ens vad man ska säga om dem 😀 De spelar i en helt egen liga 😀

  6. Jocke: Bara musiken gör det till ett lyckat köp. Tyvärr är det väl, som du säger, inte så lätt att hitta det längre till ett bra pris.

    Lucario: Fastnade aldrig så jättehårt för Katamari själv men spelidén är ju jätterolig. 🙂

  7. Åh, kanonspel alltihop ju! Jag har visserligen inte spelat Captain Rainbow än men kommer med all sannolikhet digga det som fasen också. Blir sugen på att plocka upp Bad Mojo igen. Om det nu funkar på en modern dator vill säga.

  8. Blev också toksugen på Bad Mojo igen när jag skrev om det. Vette 17 om jag ens har det kvar. Måste gräva i mina lådor därhemma. 🙂

  9. Marcos says:

    Vikken lysande idé till ett inlägg! Men vore inte Max Payne nästan kvalificerad att komma in på listan? Har du spelat drömsekvensen där Max är drogad (eller vad han nu är)? Klockren!

    Sen har vi den där kartan i CoD4 där båten man är på håller på att sjunka och ligger på sidan och man ska ta sig därifrån. Skitjobbig rent ut sagt, man vet inte vad som är upp o ner typ.

    Och så Flow, så måste vara ett av de mer flummiga spelkoncept jag stött på… 😀

    Men Neverhood var ju helt genialiskt!

  10. Marcos: Tack! Ja, båda dina exempel är bevis på att någon är välbekant med hur det känns att vara snurrig i huvudet.

    Flow är läckert. Pixeljunk skulle också platsat på listan. 😉

  11. […] 5 spel som måste skapats på fyllan […]

  12. Thomas says:

    Ibland när jag tänker på Super Mario bros så undrar jag om inte Shigeru Miyamoto var berusad när han drömde fram designen för det spelet. För hur är man annars funtad när man i ett läge av vinna eller försvinna, fantiserar fram ett spel med en lönnfet italiensk rörmokare som hjälte, svampar som gör en starkare, blommor som får en att spruta eld och avloppsrör som leder till fantastiska platser? Alkohol/droger eller genialitet/galenskap…

    I övrigt kan jag bara instämma i din lista.

Lämna en kommentar

Ja! Länka till mitt senaste blogginlägg.